Algemene voorwaarden
Arbo Anders B.V. en Preventie&Werk B.V.
Algemene voorwaarden van Arbo Anders B.V. (KvK 01097865) en Preventie&WerkB.V. (KvK 01116221) beide statutair gevestigd te Heerenveen, zoals gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel versie 2024.
Artikel 1 – Definities
1.1 In deze Algemene Voorwaarden wordt onder de hiernavolgende termen het volgende verstaan, tenzij nadrukkelijk anders is aangegeven:
Aanbieding: iedere aanbieding (waaronder prijsopgave en offertes) van producten en/of diensten die Opdrachtnemer aan een potentiële Opdrachtgever doet;
Abonnement: een overeenkomst waarbij tegen betaling van een vaste vergoeding per werknemer per jaar of anderszins overeen te komen periode in de Overeenkomst te definiëren diensten worden verleend;
Derden: eenieder die geen contractuele partij is bij de Overeenkomst;
Diensten: alle door of vanwege Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren diensten, onderverdeeld in werkzaamheden vallend onder het abonnement en werkzaamheden die niet binnen het abonnement vallen;
Opdrachtnemer: Arbo Anders B.V. of Preventie&Werk B.V., die beide deze voorwaarden gebruiken;
Opdrachtgever: de wederpartij met wie Opdrachtnemer een Overeenkomst sluit of aan wie een Aanbieding wordt gedaan;
Overeenkomst: de contractuele verhouding tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van de Overeenkomst;
Werknemer: de in dienst van Opdrachtgever zijnde persoon met een arbeidsovereenkomst zoals gedefinieerd in het Burgerlijk Wetboek;
Werkzaamheden: alle Diensten en andere prestaties hoe ook genaamd.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Aanbiedingen en Overeenkomsten die Opdrachtnemer aangaat, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk schriftelijk is afgeweken.
2.2 Indien een Overeenkomst bepalingen bevat die afwijken van deze Algemene Voorwaarden, blijven de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden onverminderd van kracht en geldt die afwijking uitsluitend voor de desbetreffende Overeenkomst.
2.3 In het geval een of meer bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet rechtsgeldig blijken te zijn, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht en zullen partijen in overleg een vervangende bepaling vaststellen die de inhoud en strekking van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.
2.4 De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever of van derden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3 – Wijziging Algemene Voorwaarden
3.1 Opdrachtnemer is gerechtigd onderhavige Algemene Voorwaarden eenzijdig aan te passen.
3.2 De gewijzigde Algemene Voorwaarden zullen 14 dagen na schriftelijke mededeling van de wijziging aan Opdrachtgever van kracht worden, tenzij Opdrachtgever binnen deze 14 dagen aangeeft niet akkoord te zijn met de gewijzigde voorwaarden. In dat laatste geval zullen partijen in overleg treden over de bezwaren van Opdrachtgever en bij redelijke bezwaren die onoverbrugbaar blijken zal de Overeenkomst kunnen worden beëindigd door beide partijen met inachtneming van het bepaalde in deze voorwaarden.
Artikel 4 – Aanbiedingen en totstandkoming Overeenkomsten
4.1 Aanbiedingen van en Overeenkomsten met Opdrachtnemer zijn (mede) gebaseerd op de door of namens Opdrachtgever verstrekte gegevens. Indien deze onjuist of gewijzigd zijn, dan komen de -in ieder geval financiële - gevolgen daarvan voor rekening en risico van Opdrachtgever.
4.2 Aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn geldig gedurende twee maanden na uitbrenging, tenzij anders aangegeven.
4.3 Bij een afwijking van de Aanbieding in een aanvaarding komt de Overeenkomst niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer uitdrukkelijk anders aangeeft.
4.4 Bij aanvaarding van een vrijblijvende Aanbieding heeft Opdrachtnemer het recht de Aanbieding binnen 5 werkdagen na kennisneming van de aanvaarding te herroepen.
4.5 Een Overeenkomst komt tot stand bij ontvangst door Opdrachtnemer van een door Opdrachtgever ondertekend exemplaar van de Overeenkomst. Opdrachtnemer is tot dat moment niet verplicht opdrachten en/of werkzaamheden uit te voeren.
4.6 Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Indien een opdracht met een samengestelde prijsopgave voor een deel wordt uitgevoerd, zal de prijs voor dat deel in verhouding staan tot de kosten die Opdrachtnemer voor dat deel maakt.
4.7 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen.
Artikel 5 – Prijzen
5.1 Alle door Opdrachtnemer genoemde prijzen of tarieven zijn in Euro’s en zijn exclusief BTW en eventuele overheidsheffingen, tenzij anders overeengekomen.
5.2 Kosten voor inschakeling van derden zijn niet inbegrepen in de tarieven zoals vermeld in de Overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen.
5.3 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om, indien na de datum van tot stand komen van de Overeenkomst, maar vóór volledige voltooiing van de opdracht, zich buiten haar invloedssfeer een aantoonbare wijziging voordoet van een of meer kostprijsbestanddelen, de overeengekomen prijzen te wijzigen en aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
5.4 Opdrachtgever is niet gerechtigd de Overeenkomst in verband met een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3 op te zeggen, tenzij de prijsverhoging meer dan 10% bedraagt.
5.5 Prijsverhogingen zullen schriftelijk aan de Opdrachtgever kenbaar worden gemaakt uiterlijk zes weken vóór de beoogde ingangsdatum en worden berekend over de nadien door Opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden.
5.6 Opdrachtnemer is gerechtigd om jaarlijks per 1 januari de prijzen en tarieven voor de producten en diensten aan te passen in verband met de algemene stijging van lonen, salarissen en prijzen met het percentage waarmee het CBS prijsindexcijfer van CAO-lonen per uur inclusief bijzondere beloning, sector particuliere bedrijven, van de maand juni van het lopende jaar is gestegen ten opzichte van hetzelfde cijfer van de maand juni van het jaar daarvoor dan wel op basis van het jaarlijkse CBS prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie (reeks ‘’alle huishoudens’’ 2015=100). De uitkomst van deze indexering wordt afgerond.
Artikel 6 – Betaling
6.1 Het door de Opdrachtgever, voor het met Opdrachtnemer overeengekomen (basis)abonnement Arbo-dienstverlening, ABS-Abonnement en/of andere vormen van abonnementen, te betalen bedrag wordt bij aanvang van het contract aan de Opdrachtgever in rekening gebracht en daarna in beginsel jaarlijks aan het begin van het (nieuwe) contractjaar.
6.2 Bij een Overeenkomst, zoals bedoeld in lid 1, voor meer dan 25 werknemers is facturatie per kwartaal mogelijk.
6.3 Facturering van alle diensten en werkzaamheden buiten het in artikel 6 lid 1 bedoelde abonnement vindt naar keuze van Opdrachtnemer plaats, óf direct na voltooiing van de in de Overeenkomst aangeduide werkzaamheden, óf maandelijks op basis van nacalculatie van de in die maand verrichte diensten.
6.4 In de Overeenkomst wordt het door Opdrachtgever opgegeven aantal werknemers vermeld dat ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst in dienst is van Opdrachtgever. De bij aanvang van een contractperiode te betalen factuur als bedoeld in lid 1 is gebaseerd op het door de Opdrachtgever opgegeven aantal werknemers. Wijzigingen in het aantal werknemers dient Opdrachtgever binnen 8 dagen door te geven aan Opdrachtnemer. Registratie van de werknemers vindt plaats in de aan Opdrachtgever beschikbaar te stellen verzuimapplicatie. Indien het aantal werknemers vermeld in de verzuimapplicatie hoger is dan het aantal werknemers vermeld in de contractadministratie zal (na)facturering plaatsvinden naar rato.
6.5 Betaling dient zonder enige aftrek, korting of verrekening te geschieden in euro’s binnen 14 (veertien) dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen, middels overschrijving op de op de factuur aangegeven bank- of girorekening. De dag van creditering van de bank- of girorekening geldt als de dag van betaling.
6.6 Opdrachtgever is niet gerechtigd tot opschorting dan wel verrekening van hetgeen Opdrachtnemer te vorderen heeft.
6.7 Indien Opdrachtgever niet tijdig tot algehele betaling overgaat, is Opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd haar overige rechten, gerechtigd wettelijke (handels)rente in rekening te brengen vanaf de vervaldag tot op datum van algehele voldoening.
6.8 Indien en zodra Opdrachtgever in betalingsverzuim is, heeft Opdrachtnemer het recht nakoming van al haar verbintenissen jegens Opdrachtgever op te schorten, onverminderd haar overige rechten.
6.9 Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, ook indien Opdrachtgever bij betaling anders aangeeft.
6.10 In geval van liquidatie, faillissement, surseance van betaling of in een redelijkerwijs vergelijkbare situatie van Opdrachtgever zullen de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van Opdrachtgever jegens haar onmiddellijk opeisbaar zijn.
6.11 Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die Opdrachtnemer redelijkerwijs maakt wegens niet nakoming van enige verplichting uit hoofde van de Overeenkomst en de toepasselijke Algemene Voorwaarden, zullen ten laste komen van Opdrachtgever.
6.12 De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15% van het te incasseren bedrag met een minimum van € 100.
Artikel 7 – Informatie
7.1 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het steeds tijdig verstrekken van alle voor de uitvoering en/of facturering van de dienstverlening benodigde informatie aan Opdrachtnemer. De hiermee verband houdende stukken, die door Opdrachtgever worden afgegeven, blijven eigendom van Opdrachtgever.
7.2 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer redelijkerwijs aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig worden verstrekt. Daaronder wordt begrepen door derden opgestelde rapporten ten aanzien van een risico-inventarisatie en - evaluatie (RIE) en een preventief medisch onderzoek (PMO).
7.3 Opdrachtgever is gehouden iedere nieuwe werknemer binnen acht dagen na indiensttreding aan te melden bij Opdrachtnemer. Opdrachtgever is gehouden alle mutaties in zijn personeelsbestand te registreren in de verzuimapplicatie.
7.4 Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever in rekening te brengen. Voorts komen alle financiële en andere gevolgen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever, ook in het geval Opdrachtnemer in verband daarmee tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst.
7.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat zij is uitgegaan van de door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn dan wel aan haar is toe te rekenen.
7.6 Indien een partij niet aan haar informatieverplichting kan voldoen, of zij redelijkerwijs kan verwachten hieraan niet te kunnen voldoen, hetzij als gevolg van overmacht, hetzij als gevolg van andere omstandigheden, is deze partij gehouden de andere partij daarvan schriftelijk op de hoogte te stellen.
Artikel 8 - Uitvoering Overeenkomst
8.1 Opdrachtnemer zal haar diensten verlenen in overeenstemming met de op het gebied van Arbo-dienstverlening vigerende wet- en regelgeving en certificeringseisen.
8.2 Opdrachtnemer zal alle overeengekomen werkzaamheden zorgvuldig verrichten en uitvoeren met inachtneming van de specifieke deskundigheid, die van haar in de gegeven omstandigheden verwacht mag worden.
8.3 Voordat Opdrachtnemer start met de uitvoering van haar dienstverlenging kan zij een algemene bedrijfsverkenning uitvoeren, gelet op artikel 14a lid 4 van de Arbeidsomstandighedenwet.
8.4 Opdrachtnemer is gerechtigd voor de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen.
8.5 Indien na overleg met Opdrachtgever een derde wordt ingeschakeld, worden de kosten hiervan aan Opdrachtgever in rekening gebracht. De kosten voor het inwinnen van voor de oordeelsvorming van de bedrijfsarts benodigde medische informatie bij derden en de kosten voor het inschakelen van derden op grond van wettelijke regelingen worden aan Opdrachtgever in rekening gebracht, zonder dat voorafgaand overleg nodig is.
8.6 Indien de Overeenkomst is aangegaan met het oog op uitvoering door een bepaalde persoon, zal Opdrachtnemer steeds gerechtigd zijn deze persoon te vervangen door een of meer andere personen met dezelfde kwalificaties.
8.7 Indien is overeengekomen dat de Overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten, totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
8.8 Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dienstverlening en daarmee in regie. Opdrachtnemer oordeelt aldus over het inschakelen van een bedrijfsarts of andere professional.
8.9 In het geval van een anoniem spreekuur zal Opdrachtnemer niet de naam van de werknemer van Opdrachtgever in de factuur opnemen, conform het basiscontract en de kerntaken van de arbodienst.
Artikel 9 – Verplichtingen Opdrachtgever
9.1 Opdrachtgever is verplicht zorg te dragen voor instemming van de ondernemingsraad of het medezeggenschapsorgaan van Opdrachtgever met het aangaan van een Overeenkomst met Opdrachtnemer in overeenstemming met de Wet op de ondernemingsraden.
9.2 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn werknemers. Opdrachtgever is verplicht werknemers te informeren omtrent hun rechten en verplichtingen in het kader van de arbo-wetgeving en de wettelijke regelgeving betreffende arbeidsongeschiktheid en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.
9.3 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de re-integratie van zijn werknemers. Opdrachtgever is gehouden om zijn werknemers te verplichten en in staat te stellen om de voorgeschreven ziek- en herstelmeldingsprocedure te volgen alsmede de overige (wettelijke) regels bij arbeidsongeschiktheid na te leven. Opdrachtgever stelt ook de Opdrachtnemer in de gelegenheid om aan haar wettelijke verplichtingen te voldoen.
9.4 Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer en door haar ingeschakelde derden toegang tot haar bedrijf en stelt haar in de gelegenheid een goed inzicht te krijgen in de bedrijfsvoering en de arbeidsomstandigheden door inspectie, onderzoek ter plaatse en gesprekken met werknemers.
9.5 Indien door Opdrachtnemer of door haar ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever of andere aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de in redelijkheid gewenste faciliteiten. Indien Opdrachtgever deze in redelijkheid gewenste faciliteiten niet kosteloos kan faciliteren, dan treedt Opdrachtgever hierover van te voren met Opdrachtnemer in overleg.
Artikel 10 – Doorverwijzingen
10.1 Doorverwijzingen van werknemers naar de behandelende sector geschiedt in overleg met de werknemer, eventuele andere medische instanties en zo nodig met de verzekeringsmaatschappij. Het feit dat doorverwijzing plaatsvindt wordt aan Opdrachtgever medegedeeld.
Artikel 11 – Wijziging Overeenkomst
11.1 Opdrachtgever kan per kwartaal overstappen naar een ander basiscontract. In het geval van ziektedossiers kan Opdrachtgever ieder kwartaal enkel overstappen naar een lager contract. Een dergelijke overstap zal schriftelijk worden vastgelegd.
11.2 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de diensten noodzakelijk is de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen. Een dergelijke wijziging zal schriftelijk worden vastgelegd.
11.3 Indien de Opdrachtgever gebruik maakt van het Totaal Pakket zoals beschreven in de overeenkomst met de Opdrachtnemer, behoudt de Opdrachtnemer het recht om de overeenkomst aan te passen naar een ander (lager) pakket, indien de Opdrachtgever nalatig is in het opvolgen van de adviezen van de Opdrachtnemer, wat resulteert in onnodige kosten voor de Opdrachtnemer.
11.4 Indien de Opdrachtgever gebruik maakt van diensten buiten de adviezen van de Opdrachtnemer, die normaliter binnen het overeengekomen Totaal Pakket vallen, maar waarvan het gebruik niet wordt geadviseerd door de Opdrachtnemer, of diensten die buiten de gebruikelijke standaard werkwijze van de Opdrachtnemer valt, behoudt de Opdrachtnemer zich het recht voor om deze kosten in rekening te brengen bij de Opdrachtgever.
De Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever vooraf schriftelijk informeren over de aard van deze diensten en de bijbehorende kosten buiten het advies om.
11.5 In geval van wijziging in de Arbeidsomstandighedenwet of andere regelgeving door of vanwege de overheid extra verplichtingen voor Opdrachtnemer tot gevolg zullen hebben met betrekking tot haar dienstverlening aan Opdrachtgever, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst na overleg met de Opdrachtgever (met terugwerkende kracht) aan te passen.
11.6 Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
11.7 Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover tevoren inlichten. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal zij tevens aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12 – Annuleringen/niet verschijnen
12.1 Indien door omstandigheden toerekenbaar aan Opdrachtgever geplande werkzaamheden niet door Opdrachtnemer kunnen worden verricht, is Opdrachtgever niettemin de overeengekomen vergoeding en de daaraan verbonden kosten verschuldigd.
12.2 Het in artikel 12 lid 1 vermelde geldt niet in het geval van cursussen en projectmatige activiteiten, wanneer deze door Opdrachtgever tot uiterlijk een maand voor de aanvang van de geplande activiteit schriftelijk worden geannuleerd.
12.3 Het in artikel 12 lid 1 vermelde geldt niet in het geval van keuringen, verzuimcontroles of verzuimbegeleidingsactiviteiten wanneer deze door Opdrachtgever tot uiterlijk twee werkdagen voor de dag waarop de betreffende activiteit gepland is schriftelijk worden geannuleerd.
12.4 Indien een medewerker zonder tijdig af bericht niet op het consult van de bedrijfsarts verschijnt, ontvangt Opdrachtgever hiervan een factuur. Een consult dient binnen 48 uur afgezegd te worden aan Opdrachtnemer anders zullen de kosten van het consult doorberekend worden.
Artikel 13 – Aansprakelijkheid
13.1 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van aan haar toerekenbare schuld. Zij is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, waaronder, doch niet gelimiteerd tot gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, tenzij sprake is van opzet of grove schuld.
13.2 Indien Opdrachtnemer volgens Opdrachtgever toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van haar verplichtingen, kan zij slechts aansprakelijk worden gesteld wanneer zij door Opdrachtgever binnen redelijke termijn in de gelegenheid is gesteld alsnog na te komen en desondanks nalatig is geweest.
13.3 Ondanks wederzijdse inspanningen van Opdrachtnemer en Opdrachtgever kan zij nimmer garanderen, dat een door de Opdrachtgever gewenst of verwacht resultaat bereikt zal worden. Opdrachtnemer aanvaardt te dien aanzien dan ook geen aansprakelijkheid. Opdrachtnemer is ook niet aansprakelijk in het geval dat de verzekeringsarts van het UWV een ander oordeel heeft dan de bedrijfsarts.
13.4 Opdrachtnemer is te allen tijde slechts aansprakelijk voor schade, ongeacht de daadwerkelijke omvang van de schade, indien en voor zover deze aansprakelijkheid door haar verzekeraar wordt gedekt, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat zij volgens de betreffende polisvoorwaarden draagt.
13.5 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in het geval van een individuele opdracht beperkt tot het bedrag van de betreffende factuur met een maximum van € 2.000,-- per gebeurtenis, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld.
13.6 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in het geval van een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden beperkt tot het over de laatste zes maanden aan Opdrachtgever voor de door Opdrachtnemer verleende diensten in rekening gebrachte bedrag met een maximum van € 25.000,- per gebeurtenis, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld.
13.7 Termijnen voor de uitvoering van een opdracht zijn globaal en slechts informatief, doch nimmer fataal. Overschrijding ervan geeft de Opdrachtgever geen aanspraak op schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen en daarbij een redelijke termijn voor zuivering van de tekortkoming in de nakoming te stellen. Eerst na het verstrijken van deze redelijke termijn zal Opdrachtnemer in verzuim kunnen verkeren.
13.8 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, door welke oorzaak ook, aan eigendommen van Opdrachtgever of van derden, ontstaan, tijdens of in verband met uitvoering van diens werkzaamheden, tenzij sprake is van opzet of grove schuld.
13.9 In het geval dat Opdrachtnemer verzuimdossiers overneemt van de voormalige arbodienst van Opdrachtgever, is zij niet aansprakelijk voor eventuele schade ontstaan door een handelen of nalaten ten aanzien van deze verzuimdossiers in de periode voor de overname. Tevens is zij niet aansprakelijk voor de kosten en schade als gevolg van behandeling door de behandelende sector.
13.10 Iedere aanspraak van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer vervalt wanneer de Opdrachtgever deze aansprakelijkstelling niet schriftelijk en gemotiveerd heeft ingediend binnen drie maanden nadat hij de feiten waarop de aansprakelijkheid is gebaseerd, constateerde of redelijkerwijze had kunnen constateren.
13.11 De kosten die voortvloeien uit het aansprakelijk stellen van Opdrachtnemer komen volledig voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 14 – Vrijwaringen
14.1 Opdrachtgever zal Opdrachtnemer vrijwaren voor alle aanspraken van derden ter zake van de in artikel 13 bedoelde schade.
14.2 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectueel eigendom op door de Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt.
14.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden waarvoor Opdrachtnemer op grond van deze Algemene Voorwaarden niet aansprakelijk is en welke aan Opdrachtgever is toe te rekenen.
14.4 Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 15 – Geheimhouding
15.1 Opdrachtnemer zal alle door Opdrachtgever aan haar verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen en uitsluitend voor de uitvoering van de Overeenkomst gebruiken. Zij zal ervoor zorgdragen, dat daarvan niet door derden kennis kan worden genomen, tenzij zij rechtens gehouden is deze informatie aan derden te verstrekken op grond van enige wettelijke bepaling, een bindende uitspraak van een rechter, een ander overheidsorgaan, een beroepsplicht of verstrekking plaatsvindt in het kader van het inwinnen van expertise of doorverwijzing naar de behandelende sector.
15.2 Opdrachtnemer zal een geheimhoudingsplicht, zoals is beschreven in lid 1 hiervoor, opleggen aan al haar werknemers en alle overige bij de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden.
Artikel 16 - Dossierbeheer
16.1 Opdrachtnemer zal van de werknemers waarvan zij doelmatig persoonsgegevens verwerkt een dossier bijhouden.
16.2 Op de persoonsgegevens die aanwezig zijn in het dossier is de privacyverklaring van Opdrachtnemer van toepassing. Deze wordt op verzoek van Opdrachtgever toegezonden. Op de website van Opdrachtnemer staat de meest actuele versie, die steeds van toepassing is.
16.3 Naast Opdrachtnemer heeft slechts de werknemer recht op inzage in zijn dossier. Indien de werknemer gebruik maakt van dit recht, zullen de hiermee verband houdende kosten in rekening worden gebracht bij de Opdrachtgever. Opdrachtgever kan slechts inzage in het dossier verkrijgen, indien hij deze bevoegdheid ontleent aan een schriftelijke specifiek, voor de betreffende situatie verleende machtiging van de werknemer, dan wel aan een wettelijke regeling.
16.4 In geval van een gericht aanstellingsonderzoek wordt de onderzochte toekomstige werknemer in de gelegenheid gesteld mee te delen of hij de uitslag van het onderzoek als eerste wenst te vernemen en/of daarvan mededeling aan de Opdrachtgever mag worden gedaan. Indien de - toekomstige - werknemer aan Opdrachtgever geen inzage in zijn dossier wil verschaffen, zal Opdrachtgever dit respecteren. Indien de uitslag niet aan Opdrachtgever wordt medegedeeld blijft Opdrachtgever aan Opdrachtnemer wel de kosten van de aanstellingskeuring verschuldigd.
16.5 Indien Opdrachtnemer op verzoek van de Opdrachtgever dossiers overdraagt aan een andere Arbo-dienst is zij gerechtigd aan Opdrachtgever de hiermee verband houdende kosten in rekening te brengen. Opdrachtnemer hoeft eerst aan de overdracht mee te werken, nadat alle door de Opdrachtgever aan haar verschuldigde bedragen, inclusief de kosten van overdracht, zijn voldaan.
16.6 Indien de medewerker van de Opdrachtnemer het vanuit zijn professionele oordeelsvermogen nodig acht om medische informatie op te vragen voor dossiervorming, worden de hiermee verband houdende kosten doorberekend aan Opdrachtgever. Deze informatie kan worden opgevraagd zonder voorgaande toestemming bij Opdrachtgever, maar Opdrachtnemer zal in de praktijk Opdrachtgever informeren.
Artikel 17 – Persoonsgegevens werknemers
17.1 Opdrachtnemer acht haar standaard verwerkersovereenkomst van toepassing op de Overeenkomst. Indien Opdrachtgever van deze standaard verwerkersovereenkomst wil afwijken, dan zijn de kosten in dat kader voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 18 – Eigendomsvoorbehoud
18.1 Alle (intellectuele eigendomsrechten op) door Opdrachtnemer geleverde zaken daaronder mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software (elektronische) bestanden etc., blijven eigendom van Opdrachtnemer voor zover niet uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen en als wel uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen totdat Opdrachtgever aan al haar verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan.
Artikel 19 – Opzegging
19.1 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd wordt na het verstrijken van de periode waarvoor deze is aangegaan telkens automatisch met eenzelfde periode en maximaal een jaar verlengd, tenzij de Overeenkomst tijdig is opgezegd. Opzegging geschiedt tegen het einde van de periode waarvoor deze is aangegaan bij aangetekend schrijven met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
19.2 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, tenzij Opdrachtnemer daar uitdrukkelijk mee instemt. Bij instemming blijven de resterende maanden verschuldigd aan Opdrachtgever.
19.3 Een Overeenkomst voor onbepaalde tijd kan door elk der partijen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden schriftelijk, waaronder tevens verstaan per e-mail (aan het e-mailadres: contracten@arboanders.nl) worden opgezegd.
19.4 Bij opzegging vindt geen restitutie plaats van vooruitbetaalde bedragen, tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald.
19.5 Indien de Overeenkomst rechtsgeldig wordt opgezegd zal Opdrachtnemer in overleg met Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever toerekenbaar zijn. De kosten daarvan komen voor rekening van Opdrachtgever.
19.6 Opdrachtnemer is gerechtigd de verdere kosten die voortvloeien uit de opzegging, zoals de kosten van een data overdracht (dump), door te belasten aan Opdrachtgever.
Artikel 20 - Ontbinding
20.1 Een Overeenkomst kan door Opdrachtnemer zonder rechterlijke tussenkomst en met onmiddellijke ingang schriftelijk, waaronder tevens verstaan wordt per e-mail worden ontbonden, zonder dat Opdrachtgever ter zake aanspraak op enige schadevergoeding kan maken, in geval:
a) van faillissement, surseance van betaling of een redelijkerwijs vergelijkbare situatie van Opdrachtgever, of indien daartoe een aanvraag is ingediend;
b) van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van enige verplichting in het kader van de Overeenkomst aan de zijde van Opdrachtgever en deze een redelijke termijn om alsnog aan die verplichting te voldoen ongebruikt laat verstrijken;
c) na het sluiten van de Overeenkomst omstandigheden ter kennis komen die goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever niet aan haar verplichtingen, in het bijzonder aan de geldende wet- en regelgeving en aan het afnemen van de overeengekomen dienstverlening, zal voldoen;
d) Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van haar verplichtingen uit de Overeenkomst en deze uitblijft of onvoldoende is;
e) Opdrachtnemer het gerechtvaardigde vermoeden heeft dat het handelen van de Opdrachtgever ertoe leidt dat een bedrijfsarts en/of taakgedelegeerde/gesuperviseerde medewerker niet kan voldoen aan de opgelegde richtlijnen, beroepscode, kernwaarden, het professioneel statuut van NVAB of overige specifieke regelgeving.
f) zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
20.2 Op het moment van ontbinding van de Overeenkomst zijn de vorderingen van Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.
20.3 In de in lid 1 genoemde gevallen is Opdrachtnemer bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, één en ander onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen. Indien Opdrachtnemer de nakoming van haar verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en de Overeenkomst.
20.4 Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 21 – Overmacht
21.1 Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van omstandigheden die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
21.2 Onder overmacht wordt naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen tevens verstaan alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop geen invloed kan worden uitgeoefend, doch waardoor de betreffende partij niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer, weeralarmen en epidemieën worden daaronder begrepen.
21.3 Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat zij haar verplichtingen had moeten nakomen.
21.4 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder schadeplichtig te zijn.
21.5 Voor zover Opdrachtnemer op het moment van het intreden van overmacht gedeeltelijk haar verplichtingen is nagekomen of zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijke na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is zij gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte in rekening te brengen.
Artikel 22 – Intellectuele eigendom
22.1 De door Opdrachtnemer geleverde middelen en verstrekte stukken, waaronder software, voorschriften, rapporten en adviezen, blijven eigendom van Opdrachtnemer en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming worden behouden, vermenigvuldigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht.
22.2 Intellectuele eigendomsrechten op ontwikkelde adviezen, modellen, methoden, technieken, programmatuur en producten blijven, behoudens uitdrukkelijke overdracht, voorbehouden aan Opdrachtnemer.
22.3 Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 23 – Non-concurrentie
23.1 De Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede gedurende één jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer personen die zijn ingeschakeld door en/of werknemers van Opdrachtnemer bij zich te werk stellen of laten stellen uit hoofde van een arbeidsovereenkomst of anderszins (bijvoorbeeld door middel van detachering of een opdrachtovereenkomst).
23.2 In geval van overtreding van artikel 23 lid 1 verbeurt Opdrachtgever ten gunste van en aan Opdrachtnemer dadelijk en ineens een zonder sommatie of ingebrekestelling opeisbare boete van € 5.000,- per gebeurtenis en tevens € 1.000,- voor iedere dag dat Opdrachtgever in overtreding blijft, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om schadevergoeding te vorderen.
Artikel 24 – Klachtenreglement
24.1 Opdrachtnemer beschikt over een klachtenreglement. Op de website van Opdrachtnemer staat de meest actuele versie, die steeds van toepassing is. Voor het schriftelijk vastleggen van een klacht beschikt zij over signaalformulieren waarmee o.a. klachten over de kwaliteit van de dienstverlening ingediend kunnen worden. Klachten worden behandeld conform het klachtenreglement.
Artikel 25 – Toepasselijk recht en geschillen
25.1 Deze Algemene Voorwaarden, de offertes en overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn verklaard, worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht.
25.2 Alle geschillen tussen partijen in verband met de Overeenkomst, geschillen over het bestaan en de geldigheid daarvan daaronder begrepen, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer.
Algemene voorwaarden ArboAnders en Preventie&Werk - versie 1.0 - 13-08-2024