Oprechte aandacht: conflicten als kompas voor verbetering

Oprechte aandacht:

conflicten als kompas voor verbetering

Nu de herfst om de hoek komt kijken druppelen ook de laatste vakantiegangers weer binnen. Een belangrijk moment, want hoe iemand terugkomt van vakantie kan je veel vertellen.

Soms brengt zo'n pauze nieuwe energie, maar soms ook een frisse blik op dingen die niet helemaal lekker lopen. Dan valt het opeens op dat er ergens weerstand zit, en als dit niet tijdig wordt opgepakt kan dit leiden tot conflicten. Onze mediators bij ArboAnders zien dat vaak gebeuren, en benadrukken hoe belangrijk het is om hierop te letten.

Waarom je conflicten niet moet vermijden

Mensen denken vaak dat het beter is om conflicten te vermijden, maar eigenlijk is het tegendeel waar. Conflicten kunnen juist waardevolle inzichten geven. Het probleem is vaak niet het conflict zelf, maar mensen ermee om gaan. Belangrijk om te onthouden is dat er in een conflict nooit één waarheid is. Het gaat erom dat beide partijen hun verhaal kunnen doen en elkaar beter begrijpen.

De terugkeer na een vakantie is dus hét moment om patronen te doorbreken. Vaak zien medewerkers dan ineens waar het wringt. Toch is het lastig om dit bespreekbaar te maken. En als die spanningen niet op tijd worden besproken, kan het snel escaleren. Door goed te weten hoe je over wrijving in gesprek kan gaan zijn er veel problemen te voorkomen en kun je zelfs weerstand omzetten in groei. Maar hoe doe je dat dan?

Let op lichaamstaal

De eerste, en misschien wel de belangrijkste tip, is om goed te letten op non-verbale communicatie. Wat zegt iemand met hun lichaamstaal? En klopt dat met wat ze vertellen? Een gesloten houding, of het ontbreken van een glimlach, kan soms meer vertellen dan woorden. Door hierop te letten, kun je op tijd het gesprek aangaan.

Vraag door

Door met open vragen het gesprek aan te gaan komt er vaak al veel los. Ze geven je namelijk de ruimte om écht te ontdekken wat er bij iemand speelt. Door dan ook goed door te vragen kun je ontdekken waar de spanning zit. Waarom krijg je het antwoord dat je krijgt? Wat zit eronder? Het gaat niet altijd alleen om de vakantie, maar vooral om hoe iemand zich nu voelt en wat die pauze met hen heeft gedaan. Op die manier kom je tot de kern van wat iemand écht nodig heeft.

Wees oprecht nieuwsgierig

Wanneer je echt de tijd neemt om echt met iemand te praten, zorg dan dat je oprecht nieuwsgierig bent. Die open houding maakt een wereld van verschil, omdat je dan beter kunt luisteren en begrijpen. Echte interesse tonen is een kunst, maar het levert enorm veel op—voor jou én je medewerkers.

Luister zonder oordeel

Probeer niet te snel te oordelen. Iedereen beleeft de wereld op zijn eigen manier, en hoe minder je oordeelt, hoe makkelijker het wordt om écht nieuwsgierig te zijn. Dan kun je echt gaan begrijpen wat iemand voelt. Stap in hun schoenen en onthoud: hun werkelijkheid kan heel anders zijn dan die van jou.

Open communicatie

Conflicten kunnen je veel brengen omdat het problemen aan het licht kan brengen waar je je niet bewust van was. Maar, het liefst kom je daar achter voor het escaleert. Het doel is dan om conflicten te voorkomen door al vroeg weerstanden te bespreken. Dat vraagt om een cultuur van open communicatie. Zo voelen medewerkers zich vrij om te het gesprek aan te gaan, voordat kleine problemen grote conflicten worden. En dat is niet alleen goed voor de medewerker, maar ook voor de hele organisatie!

Bij ArboAnders helpen we werkgevers en medewerkers om deze gesprekken op een veilige en goede manier te voeren. Wil je leren hoe je beter kunt communiceren en conflicten kunt voorkomen? Neem gerust contact met ons op!

Ervaren hoe wij het verschil maken?

Neem dan vandaag nog contact met ons op.